zał. do uchwały nr 142

Załącznik

do uchwały Nr XVI/142/04

Rady Gminy Suwałki

z dnia 19 marca 2004 r.

Statut Gimnazjum w Przebrodzie

Podstawy prawne

Statut Gimnazjum w Przebrodzie został opracowany na podstawie następujących dokumentów:

1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003r. r. Nr 118, poz. 1112 - tekst jednolity zwana dalej "Kartą Nauczyciela".

2. Ustawa z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r Nr 67, poz. 329. z późniejszymi zmianami) zwana dalej "ustawą" .

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 29, poz. 323, z późniejszymi zmianami).

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61 poz. 624 z późniejszymi zmianami).

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U. Nr 92, poz. 1020).

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 97, poz. 1054, z późniejszymi zmianami).

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458).

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późniejszymi zmianami).

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69.)

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114)

11. Konwencja o Prawach Dziecka, Konwencja uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r., ratyfikowana przez Polskę 30 kwietnia 1991 r.

12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225).

13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów, olimpiad (Dz. U. Nr 13, poz. 125 ).

14. Kodeks Pracy.

I. OGÓLNE INFORMACJE O GIMNAZJUM

Nazwa gimnazjum

§ 1. 1. Publiczne Gimnazjum w Przebrodzie zwane w dalszej części " gimnazjum".

2. Siedziba : wieś Przebród.

Organ prowadzący

§ 2. 1. Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina Suwałki.

2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.

Nadanie imienia

§ 3. Nazwa gimnazjum może zawierać imię, jeżeli szkole takie nadano. Gimnazjum nadaje imię organ prowadzący na wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców oraz Samorządu Uczniowskiego. Imię gimnazjum powinno być związane z kierunkiem pracy wychowawczej i dydaktycznej.

Czas trwania cyklu nauczania

§ 4. 1. Do klasy pierwszej gimnazjum przyjmuje się:

1) z urzędu - absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych w obwodzie Gimnazjum;

2) na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych poza obwodem gimnazjum - w sytuacji gdy gimnazjum będzie dysponowało wolnymi miejscami;

3) w przypadku liczby kandydatów spoza obwodu, większej niż liczba wolnych miejsc w gimnazjum, listę przyjętych ustala się na podstawie kryteriów określonych przez Radę Pedagogiczną.

§ 5. 1. Obwód gimnazjum obejmuje następujące wsie:

1) Przebród;

2) Wasilczyki;

3) Kropione Nowe;

4) Kropione Stare;

5) Trzciane;

6) Niemcowizna;

7) Wychodne;

8) Żyliny;

9) Białe;

10) Kuków Wieś;

11) Zielone Kamedulskie.

2. W uzasadnionych przypadkach uczniowie są przyjmowani spoza obwodu gimnazjum.

II. Cele i zadania gimnazjum

§ 6. Gimnazjum będąc elementem systemu oświaty w Rzeczypospolitej Polskiej, realizuje cele i zadania stojące przed polską oświatą określone w ustawie o systemie oświaty z 7 dnia września 1991 r. oraz przepisach wydanych na jej podstawie.

§ 7. Gimnazjum zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowuje go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.

§ 8. Gimnazjum umożliwia każdemu uczniowi zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum oraz umożliwia absolwentom kontynuowanie nauki w szkołach ponadgimnazjalnych począwszy od roku szkolnego 2007/2008, oraz przeprowadzenia przez Centralną Komisję Egzaminacyjną egzaminu poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań począwszy od roku szkolnego 2006/2007.

§ 9. Cele i zadania kształtujące środowisko wychowawcze gimnazjum realizuje w oparciu o ustawę, Program Wychowawczy Szkoły oraz Szkolny Program Profilaktyki.

§ 10. Gimnazjum inicjuje udział uzdolnionej młodzieży w konkursach przedmiotowych na terenie gminy i województwa oraz zajęciach pozalekcyjnych.

§ 11. 1. Gimnazjum sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych oraz w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę.

2. Wycieczki krajoznawczo - turystyczne organizowane są wg następujących zasad:

1) jeden opiekun na 30 uczniów - wycieczka miejscowa - jeżeli wycieczka odbywa się w obrębie miejscowości, w której znajduje się szkoła opiekun nie musi wypełniać karty wycieczki. Do obrębu miejscowości zalicza się obszar wsi Przebród;

2) jeden opiekun na 15 uczniów - wycieczki zamiejscowe;

3) jeden opiekun na 10 uczniów - w przypadku dalszych wyjazdów, wycieczek rowerowych, kajakowych, górskich;

4) o każdym wyjściu z uczniami poza teren szkoły musi być poinformowany dyrektor placówki;

5) przed wycieczką należy poinformować uczniów o zasadach bezpieczeństwa;

6) grupa udająca się na wycieczkę zamiejscową trwającą dłużej niż jeden dzień poza teren powinna być ubezpieczona;

7) rodzice muszą wyrazić zgodę na uczestnictwo swojego dziecka w wycieczce, jeżeli jest to wycieczka zamiejscowa;

8) w zamiejscowych wycieczkach turystyczno - krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie;

9) kierownik zamiejscowej wycieczki sporządza szczegółowy program wyjazdu i przedstawia dyrektorowi szkoły kartę wycieczki;

10) zabrania się prowadzenia wycieczek z młodzieżą w czasie burzy, śnieżycy i gołoledzi.

3. W celu zapewnienia opieki nad uczniami w czasie przerw między zajęciami nauczyciele regularnie pełnią dyżury na korytarzach, w szatni i na boisku szkolnym.

4. Uczniowie, u których stwierdzono zaburzenia rozwojowe a również uszkodzenia narządów ruchu, wzroku, słuchu, mogą liczyć w szkole na przestrzeganie zaleceń lekarzy i dodatkowe ułatwienia (np. uczniowie z zaburzeniami wzroku siedzą na pierwszych ławkach).

5. Uczniowie, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki lub doraźna pomoc materialna, mogą liczyć na następujące działania ze strony szkoły:

1) zgłoszenie (po konsultacji z rodzicami) ich potrzeb do GOPS-u;

2) bezpłatne korzystanie z akcji "Gorący napój";

3) wypożyczenie na rok szkolny kompletu podręczników z biblioteki szkolnej;

4) udział w wycieczkach za niższą opłatą.

§ 12. 1. Opiekę medyczną nad uczniami sprawuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ośrodek Medycyny Szkolnej i Promocji Zdrowia " SANITAS" w Suwałkach.

2. Dzieci są ubezpieczane od następstw nieszczęśliwych wypadków w firmie ubezpieczeniowej. Wyboru firmy dokonuje Prezydium Rady Rodziców po konsultacj z klasowymi Radami Rodziców. Rodzice rezygnujący z ubezpieczenia dzieci piszą pisemne oświadczenia.

§ 13. 1. Gimnazjum w Przebrodzie działa w oparciu o następujące dokumenty szkoły:

1) statut Gimnazjum;

2) wewnątrzszkolny System Oceniania;

3) przedmiotowy System Oceniania;

4) program Pracy Biblioteki;

5) program Wychowawczy;

6) program Rozwoju Gimnazjum;

7) szkolny Program Profilaktyki;

8) szkolny Program Działań Zdrowotnych;

9) szkolny Zestaw Programów;

10) regulaminy:

a) rady pedagogicznej,

b) rady rodziców,

c) samorządu uczniowskiego,

d) biblioteki szkoły,

e) pracowni komputerowej,

f) świetlicy,

g) sali gimnastycznej,

h) wycieczek, imprez.

III. Organy gimnazjum

§ 14. 1. Organami gimnazjum są:

1) dyrektor gimnazjum;

2) rada pedagogiczna;

3) rada rodziców;

4) samorząd uczniowski.

Dyrektor gimnazjum

§ 15. 1. Gimnazjum kieruje Dyrektor, któremu powierzono stanowisko zgodnie z art.36 i 36a ustawy. Ponosi On jednoosobową odpowiedzialność za całokształt pracy placówki.

2. Kandydata na Dyrektora wyłania się w drodze konkursu. Szczegółowe zasady powoływania i odwoływania dyrektora określa art. 36 i 38 ustawy.

3. Funkcje Dyrektora powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący gimnazjum.

§ 16. 1. Dyrektor szkoły:

1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą gimnazjum oraz reprezentuje ją na zewnątrz;

2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w gimnazjum;

3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego;

4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;

5) uczestniczy jako obserwator w posiedzeniach Rady Rodziców i ma prawo wglądu w jej prace;

6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykonanie.

§ 17. 1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w gimnazjum nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.

2. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;

2) zapoznaje nowo zatrudnionych nauczycieli z zasadami pracy szkoły;

3) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;

4) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników gimnazjum.

3. Spory pomiędzy:

1) uczniem a uczniem;

2) uczniem a nauczycielem;

3) nauczycielem a rodzicem;

4) nauczycielem a nauczycielem;

rozwiązywane są wewnątrz gimnazjum poprzez Dyrektora gimnazjum w porozumieniu

z Radą Pedagogiczną. Każda ze stron ma możliwość odwołania się do Kuratora Oświaty

i organu prowadzącego szkołę.

§ 18. 1. Dyrektor zapewnia nauczycielowi odbywającemu staż prawidłowy przebieg stażu.

2. Dyrektor zapewnia nauczycielom stażystom możliwość obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w gimnazjum, a także udział w formach kształcenia ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego i potrzeb gimnazjum.

3. Dyrektor koordynuje rozwój zawodowy nauczycieli oraz dokonuje jego ewaluacji.

4. Dyrektor powołuje komisję kwalifikacyjną do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego dla nauczycieli stażystów ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego oraz czuwa nad prawidłowością przebiegu postępowania kwalifikacyjnego.

§ 19. Dyrektor gimnazjum w wykonaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.

Rada Pedagogiczna

§ 20. 1. W gimnazjum działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

3. Przewodniczącym Rady jest Dyrektor gimnazjum.

4. Roczny harmonogram posiedzeń Rady ustala przewodniczący, a zatwierdza Rada Pedagogiczna. Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego gimnazjum, organu nadzorującego albo co najmniej 1/3 członków Rady.

5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku zebrania.

6. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

7. Dyrektor gimnazjum wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwały Dyrektor niezwłocznie powiadamia Kuratora Oświaty i Wójta Gminy, którzy uchylają uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.

8. Protokoły z posiedzeń Rady Pedagogicznej przyjmowane są w głosowaniu jawnym większością połowy głosów całego składu Rady Pedagogicznej.

9. Decyzje Kuratora Oświaty lub Wójta Gminy są ostateczne.

§ 21. 1. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

1) opracowanie i zatwierdzenie planu pracy gimnazjum;

2) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;

3) uchwalenie Programu Wychowawczego Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Szkolnego Programu Profilaktyki, Planu Rozwoju gimnazjum po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego;

4) współpraca z rodzicem w sprawie kierowania dziecka mającego trudności w nauce na badania do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. Jeden z członków Rady jest wytypowany do utrzymywania kontaktów z Poradnią, prowadzenia dokumentacji i stałych kontaktów z innymi nauczycielami;

5) opiniowanie działalności administracyjno - gospodarczej gimnazjum i prac wykonywanych na zlecenie władz gimnazjum;

6) występowanie z inicjatywą w sprawach usprawnień dotyczących bieżącej działalności gimnazjum;

7) wykonywanie statutowych zadań Rady, po zasięgnięciu opinii przedstawicieli Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

2. Rada Pedagogiczna w szczególności wyraża opinię o:

1) organizacji pracy gimnazjum, w tym zwłaszcza o tygodniowym rozkładzie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;

2) projekcie planu finansowego gimnazjum;

3) wnioskach Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń nagród i innych wyróżnień;

4) propozycjach Dyrektora gimnazjum w sprawach przydziału nauczycielom prac stałych i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

§ 22. 1. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu nadzorującego gimnazjum o odwołanie z funkcji Dyrektora szkoły.

2. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu gimnazjum oraz jego nowelizacje.

3. Nauczyciele są zobowiązani do zachowania tajemnicy posiedzeń Rady w tych sprawach, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów i nauczycieli.

Rada Rodziców

§ 23. 1. W celu zapewnienia stałego współdziałania rodziców i opiekunów uczniów w realizacji zadań dydaktyczno - wychowawczych i opiekuńczych, w gimnazjum działa Rada Rodziców.

2. Zasady tworzenia Rady Rodziców określa ogół rodziców uczniów gimnazjum.

3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z ustawą i statutem gimnazjum.

4. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw gimnazjum.

5. Rada Rodziców ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.

6. Rada Rodziców ma prawo do zapoznania się z informacjami dotyczącymi planów działań podejmowanych przez inne organy gimnazjum.

7. Rada Rodziców ma wpływ na dobór bądź zmianę wychowawcy klasy w miarę możliwości kadrowych.

8. W celu wspierania działalności statutowej Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin Rady Rodziców.

9. Wymiana informacji pomiędzy Radą Rodziców a Radą Pedagogiczną odbywa się poprzez:

1) umieszczanie informacji na tablicy ogłoszeń;

2) zebrania z rodzicami;

3) pisemne informacje o proponowanych ocenach semestralnych;

4) osobisty lub telefoniczny kontakt z poszczególnymi rodzicami;

5) dostęp do najważniejszych dokumentów szkoły;

6) zasięganie opinii rodziców przy pomocy ankiet;

7) przekazywanie wiadomości przez uczniów.

§ 24. 1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

2. Rodzice mają prawo do:

1) zapoznania ze statutem gimnazjum;

2) informacji o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

3) zapoznania z planem dydaktyczno - wychowawczym gimnazjum i zamierzeniami wychowawczymi danej klasy;

4) zapoznania się z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania, Przepisami dotyczących klasyfikowania i promowania uczniów, Statutem, Szkolnym Programem Profilaktyki, Programem Rozwoju Gimnazjum i innymi regulaminami;

5) rzetelnej informacji wychowawcy klasy na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;

6) pisemnej lub ustnej informacji o nagrodzie przyznanej jego dziecku lub zastosowanej wobec niego karze;

7) uzyskiwania porad i informacji od nauczycieli w sprawach wychowania i kształcenia swego dziecka;

8) przekazywania Dyrektorowi opinii na temat pracy gimnazjum;

9) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy gimnazjum

3. Gimnazjum organizuje spotkania z rodzicami, stwarzając możliwość wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, nie rzadziej niż raz na kwartał. Ze względu na możliwość naruszenia dóbr osobistych ucznia wyniki nauczania i zachowania oraz wyniki egzaminu po gimnazjum przekazywane są rodzicom osobiście lub na piśmie.

4. Gimnazjum kontaktuje się z rodzicami w ważnych sprawach dotyczących uczniów również telefonicznie bądź listownie.

Samorząd Uczniowski

§ 25. 1.W gimnazjum działa Samorząd Uczniowski, który organizuje działalność uczniowską w zakresie rozwijania zainteresowań kulturalnych, sportowych i turystycznych młodzieży, samopomoc koleżeńską w nauce oraz prace społeczno - użyteczne, organizowania akcji charytatywnych, ekologicznych i innych.

2. Szczegółowe zasady organizacji i działalności Samorządu Uczniowskiego określa jego regulamin.

3. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Gimnazjum.

4. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi gimnazjum wnioski i opinie we wszystkich sprawach gimnazjum, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka.

5. W przypadku naruszenia praw ucznia, dziecku przysługuje prawo do złożenia skargi do Dyrektora Szkoły, za pośrednictwem rodziców lub prawnych opiekunów. Od decyzji Dyrektora przysługuje odwołanie do organu wyższego stopnia - Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku.

IV. Organizacja pracy gimnazjum

§ 26. 1. W gimnazjum obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy.

2. Terminy rozpoczynania i zakończenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 27. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny gimnazjum opracowany przez Dyrektora gimnazjum najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku na podstawie ramowych planów nauczania oraz planu finansowego szkoły.

2. Arkusz organizacyjny po zaopiniowaniu przez Podlaskiego Kuratora Oświaty zatwierdza organ prowadzący gimnazjum do 30 maja danego roku.

3. W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący gimnazjum.

4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji gimnazjum Dyrektor gimnazjum, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

§ 28. 1. Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych w ramowym planie nauczania i zgodnie z podstawą programową.

2. Maksymalna liczba uczniów w oddziale wynosi 30 (łącznie z uczniami powtarzającymi klasę).

§ 29. Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego.

§ 30. 1. Podstawową formą pracy gimnazjum są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.

2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć. Przerwy międzylekcyjne trwają 10 minut. Zajęcia dydaktyczne zaczynają się o godz. 800, trwają do zakończenia ostatniej lekcji.

3. Podziału na grupy dokonuje się na zajęciach z języków obcych, informatyki i technologii informacyjnej w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.

4. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach , o których mowa w pkt. 3 można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.

5. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzi się bez podziału na chłopców i dziewczęta. Zajęcia mogą być prowadzone w grupach międzyoddziałowych liczących od 12 do 26 uczniów.

6. W gimnazjum działa świetlica szkolna, w której odbywają się zajęcia opiekuńczo- wychowawcze. Zajęcia rozpoczynają się o 700, popołudniowe trwają do odjazdu dzieci. Zasady korzystania ze świetlicy szkolnej określa Regulamin Świetlicy.

§ 31. Coroczną decyzję o podziale oddziału na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa, podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.

§ 32. 1. Niektóre zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym w grupach międzyklasowych, a także w formie wycieczek i wyjazdów.

2. Czas trwania zajęć wymienionych w ust. 1 ustala się zgodnie z § 30, ust. 2 niniejszego statutu.

3. Zajęcia, o których mowa w ust. 1, są organizowane w ramach posiadanych środków finansowych.

§ 33. Gimnazjum może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub za jego zgodą - poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

Biblioteka

§ 34. 1. Gimnazjum prowadzi bibliotekę szkolną wyposażoną w lektury szkolne, literaturę piękną popularno - naukową, podręczniki, czasopisma, pozycje metodyczne, kasety video. Biblioteka szkolna służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.

2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, rodzice, nauczyciele i pracownicy gimnazjum.

3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej ze względu na swoją szczupłość, umożliwiają jedynie wypożyczanie zbiorów poza bibliotekę szkolną. Stworzony jest kącik czytelniczy do korzystania z księgozbioru podręcznego.

4. Godziny pracy biblioteki. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie i nauczyciele na wszystkich przerwach międzylekcyjnych w godzinach 800 - 1400 oraz w godzinach wyznaczonych dla poszczególnych klas.

5. Szczegółową organizację pracy biblioteki i obowiązki bibliotekarza określa Program Pracy Biblioteki Szkoły .

6. Biblioteka posiada regulamin biblioteki, w którym określono zasady korzystania z księgozbioru.

7. Regulamin biblioteki szkolnej nie może być sprzeczny ze statutem.

8. Rozkład zajęć biblioteki jest szczegółowo opracowany i dostępny wszystkim korzystającym z jej zbiorów.

§ 35. 1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na dojazdy, gimnazjum organizuje opiekę.

2. Opieka jest formą pozalekcyjnej działalności wychowawczo - opiekuńczej gimnazjum.

3. Opieka nad dojeżdżającymi uczniami odbywa się w wyznaczonej sali lekcyjnej, przed i po zajęciach lekcyjnych. Opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel, któremu zostały przydzielone w tygodniowym wymiarze zajęć, zajęcia świetlicowe.

§ 36. 1. Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada pomieszczenia:

1) sale lekcyjne;

2) bibliotekę;

3) salę lekcyjną wyznaczoną do prowadzenia zajęć świetlicowych;

4) szatnię;

5) salę gimnastyczną i boisko szkolne;

6) salę komputerową;

7) pokój nauczycielski;

8) gabinet dyrektora;

9) kawiarenkę internetową;

10) gabinet profilaktyczny;

11) toalety.

V. Nauczyciele i inni pracownicy gimnazjum

§ 37. 1. W gimnazjum zatrudnieni są nauczyciele i pracownicy administracji i obsługi.

2. Zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

§ 38. 1. Nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość oraz wyniki pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, jak również za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2. Zakres zadań nauczyciela jest związany z:

1) odpowiedzialnością za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie ich pobytu w gimnazjum, jak również podczas zajęć obowiązkowych i nieobowiązkowych organizowanych przez gimnazjum poza jej terenem;

2) prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego;

3) dbałością o pomoce dydaktyczno - wychowawcze i sprzęt szkolny;

4) wspieraniem rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,

5) bezstronnością i obiektywizmem w ocenie uczniów oraz sprawiedliwym traktowaniem wszystkich uczniów;

6) dostosowaniem wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia na podstawie opinii publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;

7) udzielaniem pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozeznanie potrzeb uczniów;

8) doskonaleniem umiejętności dydaktycznych i podnoszeniem poziomu wiedzy merytorycznej.

3. Nauczyciele pracujący w gimnazjum realizują następujące cele i zadania:

1) współpracują przy uzgodnieniu sposobów realizacji programów nauczania, korelowaniu treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianiu decyzji w sprawie wyboru programu nauczania;

2) opracowują szczegółowe kryteria oceniania uczniów oraz sposoby badania wyników nauczania;

3) organizują wewnątrz szkolne doskonalenie zawodowe;

4) ustalają programy nauczania w poszczególnych oddziałach oraz zestawy podręczników, których wykaz znajduje się w Szkolnym Zestawie Programów Nauczania;

5) w porozumieniu z organami szkoły kierują pracami nad tworzeniem dokumentów gimnazjum.

§ 39. 1. Wychowawca powinien prowadzić swój oddział przez cały tok nauczania w cyklu I - III.

2. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki nad uczniami, w szczególności:

1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowywania do życia w rodzinie i społeczeństwie;

2) inspirowanie i wspomaganie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

3. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.2:

1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;

2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego;

3) ustala treści i formy zajęć tematycznych godziny z wychowawcą klasy;

4) tworzy z uczniami i rodzicami plan wychowawczy klasy, spójny z Programem Wychowawczym Szkoły;

5) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to uczniów szczególnie uzdolnionych jak i mających trudności).

4. Wychowawca utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów (spotkania indywidualne i klasowe - przynajmniej raz na kwartał) oraz dokumentuje je w dzienniku lekcyjnym.

5. Wychowawca angażuje rodziców w sprawy życia klasy i szkoły.

6. Wychowawca prowadzi systematyczną kontrolę uczęszczania wychowanka do szkoły, zapobiega nieuzasadnionej absencji.

7. Wychowawca odwiedza dom rodzinny ucznia w celu rozpoznania środowiska rodzinnego dziecka.

8. Wychowawca klasy ustala ocenę zachowania ucznia po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i klasy zgodnie z regulaminem oceny zachowania ucznia.

9. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy - regularnie prowadzi dziennik lekcyjny i czuwa nad systematycznymi wpisami, uzupełnia arkusze ocen, wypisuje świadectwa szkolne.

10. Wychowawca powiadamia (na piśmie), nie później niż miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, rodziców ucznia o przewidywanych ocenach niedostatecznych, semestralnych i rocznych.

11. Wychowawca przygotowuje (w porozumieniu z nauczycielami) opinie o uczniach na potrzeby organizacji i placówek pozaszkolnych.

12. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej właściwych placówek, instytucji oświatowych i naukowych, Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.

13. Nad początkującym nauczycielem wychowawcą sprawuje opiekę doświadczony nauczyciel zpolecenia Dyrektora gimnazjum.

VI. Uczniowie gimnazjum

§ 40. Uczniowie realizują obowiązek szkolny zgodnie z ustawą .

§ 41. Do gimnazjum uczęszczają uczniowie od momentu ukończenia szkoły podstawowej do ukończenia klasy III gimnazjum lub 18 roku życia.

§ 42. 1. Uczeń ma prawo do:

1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny umysłowej;

2) opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszystkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, do ochrony i poszanowania jego godności;

3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym;

4) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza to zasad tolerancji wobec innych osób;

5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;

6) reprezentowania gimnazjum na szczeblu gminy, powiatu, województwa w konkursach i zawodach;

7) w przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej semestralnej lub końcowej, nauczyciel przedmiotu informuje wychowawcę klasy. Wychowawca jest zobowiązany do pisemnego zawiadomienia rodziców na miesiąc przed jej wystawieniem. Rodzice lub opiekunowie mają obowiązek pokwitowania odbioru zawiadomienia;

8) pomocy w przypadku trudności w nauce;

9) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego;

10) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych, szkolnych i pozaszkolnych zgodnie z obowiązującymi przepisami;

11) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;

12) szczególnej troski ze strony nauczycieli, uczniów oraz innych pracowników gimnazjum, gdy jest uczniem niepełnosprawnym;

13) indywidualnego toku nauki zgodnie z odrębnymi przepisami;

14) nieobecność ucznia na zajęciach szkolnych usprawiedliwiają rodzice lub opiekunowie w formie pisemnej lub osobiście. Zaświadczenia lekarskie usprawiedliwiające absencję ucznia z przyczyn zdrowotnych wymagane są w następujących przypadkach:

a) egzaminu klasyfikacyjnego,

b) egzaminu sprawdzającego,

c) egzaminu poprawkowego,

15) na pisemną prośbę rodziców zwolnienia z wychowania fizycznego (zalecenia lekarskie) i religii (przekonania religijne) dokonuje dyrektor szkoły na podstawie decyzji administracyjnej,

16) zapoznania się z treścią dokumentów szkolnych takich jak:

a) Statut Gimnazjum w Przebrodzie,

b) zasady oceniania i klasyfikowania oraz promowania uczniów w szkołach publicznych dla dzieci i młodzieży, oraz przeprowadzania egzaminów sprawdzających, klasyfikacyjnych i poprawkowych,

c) Regulamin Samorządu Uczniowskiego,

d) Regulamin Biblioteki Szkolnej,

e) Regulamin Świetlicy Szkolnej,

f) Program Wychowawczy Szkoły,

g) Szkolny Program Profilaktyki.

§ 43. 1. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie gimnazjum, a zwłaszcza:

1) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach i w życiu gimnazjum;

2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, kolegów i innych pracowników gimnazjum;

3) godnego i kulturalnego zachowania się w gimnazjum i poza nim;

4) przestrzegania zasad bezpieczeństwa, dbania o higienę i estetyczny wygląd;

5) dbania o ład i porządek w gimnazjum oraz poszanowania mienia;

6) przestrzegania zakazu palenia papierosów, picia alkoholu i używania narkotyków;

7) przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności;

8) naprawiania wyrządzonej przez siebie szkody;

9) zmiany obuwia na terenie gimnazjum dla utrzymania czystości (rodzaj obuwia i okres obowiązywania zmiany określa Dyrektor gimnazjum w porozumieniu z Samorządem Uczniowskim);

10) uczniom zabrania się wnoszenia na teren szkoły środków zagrażających życiu i zdrowiu;

11) uczniowie nie mogą opuszczać posesji szkoły podczas przerw;

12) zwolnienia z lekcji mogą nastąpić wyłącznie na pisemną lub osobistą prośbę rodziców;

13) uczeń ma obowiązek usprawiedliwiać każdą nieobecność niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie później niż do tygodnia, licząc od ostatniego dnia nieobecności. Po tym terminie nieobecności są uznawane przez wychowawcę za nieusprawiedliwione.

§ 44. 1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące nagrody i wyróżnienia:

1) pochwałę wychowawcy klasy przed klasą, rodzicami;

2) pochwałę Dyrektora szkoły wobec uczniów gimnazjum;

3) list gratulacyjny do rodziców;

4) dyplom za dobre wyniki w nauce i wzorowe zachowanie;

5) dyplom za aktywny udział w życiu gimnazjum;

6) nagrody rzeczowe.

2. Za nieprzestrzeganie postanowień statutu gimnazjum oraz uchylanie się od obowiązków szkolnych uczeń może być ukarany:

1) upomnieniem wychowawcy klasy;

2) upomnieniem lub naganą Dyrektora gimnazjum wobec uczniów gimnazjum;

3) powiadomieniem rodziców lub opiekunów o przewinieniu;

4) obniżeniem oceny z zachowania;

5) przeniesieniem do innej szkoły na wniosek Rady Pedagogicznej z aprobatą Dyrektora gimnazjum i za zgodą Kuratora Oświaty.

3. Tryb przyznawania nagród lub kar:

1) nagrody lub kary przyznaje Rada Pedagogiczna w porozumieniu z wychowawcą klasy;

2) z wnioskiem o nagrodę lub karę występuje wychowawca klasy lub inny nauczyciel;

3) o nagrodzie lub karze powiadamiani są rodzice dziecka i wychowawca.

4. Tryb odwoływania się od kar:

1) zainteresowany uczeń lub rodzice może wnieść pisemne odwołanie od kary, w ciągu dwóch tygodni od udzielenia kary, do Dyrektora gimnazjum;

2) odwołanie powinno być rozpatrzone w ciągu dwóch tygodni i jest ono ostateczne;

3) od decyzji Dyrektora w sprawie skreślenia z listy uczniów przysługuje stronie w trybie kodeksu postępowania administracyjnego prawo wniesienia odwołania do organu wyższego stopnia - Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od jej doręczenia uczniowi i rodzicom lub opiekunom prawnym.

VII Postanowienia końcowe

§ 45. Gimnazjum używa dwóch pieczęci okrągłych (małej i dużej) i 1 podłużnej o ustalonym wzorze i treści zgodnej z nazwą szkoły w oparciu o następujące o odrębne przepisy.

§ 46. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną, w tym z przebiegu nauczania w oparciu o odrębne przepisy:

§ 47. Gimnazjum jest jednostką budżetową. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Gimnazjum określają odrębne przepisy.

§ 48. Informacje Dyrektora dla ogółu nauczycieli, a także dla innych pracowników szkoły wywiesza się na tablicach informacyjnych znajdujących się na terenie Gimnazjum.

§ 49. Statut obowiązuje wszystkich członków społeczności szkolnej: pracowników, uczniów, rodziców i nauczycieli.

§ 50. 1. Szkolne uroczystości takie, jak:

1) rozpoczęcie roku szkolnego;

2) ślubowanie klasy I Gimnazjum;

3) zakończenie roku szkolnego

przebiegają zgodnie z ceremoniałem określonym w regulaminie Samorządu Uczniowskiego.

§ 51. 1. Treści zawarte w Statucie nie są sprzeczne ze statutem ramowym Gimnazjum publicznego.

2. Zastrzega się możliwość wprowadzenia zmian w Statucie drogą nowelizacji.

3. Postanowienia Statutu wymagają bieżącej aktualizacji - stosownie do zmian w obowiązujących przepisach.

4. Postulaty nowelizacji Statutu proponują członkowie Rady Pedagogicznej oraz (za pośrednictwem Dyrektora) rady Rodziców lub Samorządu Uczniowskiego na piśmie.

5. Projekty zmian będą przegłosowane na posiedzeniu Rady Pedagogicznej i wymagają podjęcia uchwały.

6. Do przyjęcia zmian w Statucie wymagana jest większość 2/3 głosów obecnych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w głosowaniu jawnym. Zmiany w Statucie wprowadzane są drogą uchwały Rady Pedagogicznej.

7. Nowelizację Statutu przedstawia się organowi prowadzącemu Gimnazjum oraz właściwemu Kuratorowi Oświaty, celem sprawdzenia jego zgodności z prawem.

8. Załącznik do uchwały Rady Pedagogicznej nowelizującej Statut dołączony jest do Statutu.

9. W przypadku wprowadzenia 5 zmian w treści Statutu należy dokonać ujednolicenia jego tekstu.

10. Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Suwałki

Wytwarzający/odpowiadający: Hanna Bagińska

Wprowadzający: Hanna Bagińska

Data wprowadzenia: 2004-04-05

Data modyfikacji: 2004-04-05

Opublikował: Hanna Bagińska

Data publikacji: 2004-04-05