zał. do uchwały nr 155

ZałącznikNr 1

do uchwały NR XVII/155/04

Rady Gminy Suwałki

z dnia 28 kwietnia 2004 r.

Akt Założycielski

Zespołu Szkół w Przebrodzie

         Na podstawie art. 58 ust. 1, 2 i 6 w związku z art. 62 ust. 1, 3 i 5 b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683, z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966) oraz Uchwały Nr XVII/155/04 Rady Gminy Suwałki z dnia 28 kwietnia 2004 r.

zakłada się z dniem 1 września 2004 roku zespół szkół o nazwie Zespół Szkół w Przebrodzie z siedzibą w Przebrodzie

§ 1. W skład Zespołu Szkół w Przebrodzie wchodzą:

1) Publiczna szkoła podstawowa o nazwie: Szkoła Podstawowa w Przebrodzie.

2) Publiczne gimnazjum o nazwie: Gimnazjum w Przebrodzie.

§ 2. Organizację i zasady funkcjonowania Zespołu Szkół w Przebrodzie określa statut.

Przewodniczący Rady

Maciej Suchocki

 

ZałącznikNr 2

 do uchwały Nr XVII/155/04

 Rady Gminy Suwałki

z dnia 28 kwietnia 2004 r.

STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ W PRZEBRODZIE

Podstawy prawne

Statut Zespołu Szkół w Przebrodzie

został opracowany na podstawie następujących dokumentów:

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 ) - tekst jednolity zwana dalej "Kartą Nauczyciela".

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami) zwana dalej "Ustawą".

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 29, poz. 323 z późniejszymi zmianami).

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami).

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U. Nr 92, poz. 1020 z późn. zm.).

6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 26, poz. 232).

7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458 z późn. zm.).

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późniejszymi zmianami).

9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69).

10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114).

11. Konwencja o Prawach Dziecka, Konwencja uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r., ratyfikowana przez Polskę 30 kwietnia 1991 r.

12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225 z późn.zm. ).

13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 29 stycznia 2002 r w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów, olimpiad (Dz. U. Nr 13, poz. 125)

14. Kodeks Pracy.


I. Ogólne informacje o Zespole Szkół Nazwa szkoły

§ 1. 1. Nazwa szkoły - Zespół Szkół w Przebrodzie, zwana w dalszej treści Statutu Zespołem Szkół lub Szkołą.

2. Siedzibą Zespołu Szkół jest miejscowość Przebród.

3. Na tablicy urzędowej umieszcza się nazwy:

1) "Zespół Szkół w Przebrodzie";

2) "Szkoła Podstawowa w Przebrodzie";

3) "Gimnazjum w Przebrodzie".

Informacje o Szkole

§ 2. 1. Organem prowadzącym Zespół Szkół jest Gmina Suwałki. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.

2. Zespół Szkół jest szkołą publiczną.

3. W skład Zespołu Szkół wchodzą:

1) Szkoła Podstawowa w Przebrodzie wraz z oddziałem przedszkolnym;

2) Gimnazjum w Przebrodzie.

Nadanie imienia

§ 3. Nazwa Zespołu Szkół może zawierać imię, jeżeli szkole takie nadano. Zespołowi Szkół nadaje imię organ prowadzący na wniosek Rady Pedagogicznej oraz przedstawicieli rodziców i uczniów. Imię Zespołu Szkół powinno być związane z kierunkiem pracy wychowawczej i dydaktycznej.

Czas trwania cyklu nauczania w Zespole Szkół

§ 4. 1. Czas trwania cyklu kształcenia w Zespole Szkół łącznie wynosi nie mniej niż 9 lat.

2. Do oddziału przedszkolnego uczęszczają dzieci sześcioletnie z obwodu określonego dla Zespołu Szkół.

3. Do klasy pierwszej Szkoły Podstawowej przyjmuje się dziecko, które w danym roku kalendarzowym ukończyło 7 lat. Cykl kształcenia w Szkole Podstawowej wynosi 6 lat.

4. Do klasy pierwszej Gimnazjum przyjmuje się absolwentów Szkoły Podstawowej zamieszkałych w obwodzie Zespołu Szkół. Cykl kształcenia w gimnazjum wynosi 3 lata.

§ 5. 1. Obwód Zespołu Szkół obejmuje następujące wsie:

1) Przebród;

2) Kropiwne Stare;

3) Kropione Nowe;

4) Wasilczyki;

5) Białe;

6) Płociczno;

7) Żyliny;

8) Kuków Wieś;

9) Trzciane;

10) Wychodne;

11) Niemcowizna;

12) Zielone Kamedulskie.

2. W uzasadnionych przypadkach uczniowie są przyjmowani spoza obwodu Zespołu Szkół.

II. Cele i zadania Szkoły

§ 6. Zespół Szkół, będąc elementem systemu oświaty w Rzeczypospolitej Polskiej, realizuje cele i zadania stojące przed polską oświatą określone w Ustawie i przepisach wydanych na jej podstawie oraz Karcie Nauczyciela.

§ 7. Zespół Szkół zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowuje go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.

§ 8. Zespół Szkół umożliwia każdemu uczniowi zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły oraz pozwala absolwentom kontynuowanie nauki w Gimnazjum lub w szkołach ponadgimnazjalnych.

§ 9. Cele i zadania, kształtujące środowisko wychowawcze, Zespół Szkół realizuje w oparciu o Ustawę, Program Wychowawczy Szkoły oraz Szkolny Program Profilaktyki.

§ 10. Zespół Szkół umożliwia swym uczniom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.

§ 11. Zespół Szkół inicjuje udział uzdolnionej młodzieży w konkursach przedmiotowych na terenie gminy i województwa oraz zajęciach pozalekcyjnych.

§ 12. Zespół Szkół współdziała ze środowiskową Biblioteką Publiczną Gminy Suwałki.

§ 13. 1. Zespół Szkół sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas, zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych oraz w trakcie wycieczek organizowanych przez Szkołę.

2. Wycieczki krajoznawczo - turystyczne organizowane są wg następujących zasad:

1) jeden opiekun na 30 uczniów - wycieczka miejscowa - jeżeli wycieczka odbywa się w obrębie miejscowości, w której znajduje się Szkoła, opiekun nie musi wypełniać karty wycieczki. Do obrębu miejscowości zalicza się obszar wsi Przebród i Wasilczyki;

2) jeden opiekun na 15 uczniów - wycieczki zamiejscowe;

3) jeden opiekun na 10 uczniów - w przypadku dalszych wyjazdów, wycieczek rowerowych, kajakowych, górskich;

4) o każdym wyjściu z uczniami poza teren Szkoły musi być poinformowany Dyrektor placówki;

5) przed wycieczką zamiejscową uczniowie potwierdzają na piśmie zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa;

6) grupa udająca się na wycieczkę zamiejscową, trwającą dłużej niż jeden dzień poza obręb miejscowości jest ubezpieczona;

7) rodzice lub prawni opiekunowie muszą wyrazić zgodę na piśmie na uczestnictwo swojego dziecka w wycieczce, jeżeli jest to wycieczka zamiejscowa. Jeśli rodzice lub prawni opiekunowie nie wyrażą zgody, dziecko nie uczestniczy w wycieczce;

8) w zamiejscowych wycieczkach turystyczno - krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie. Rodzice na piśmie oświadczają, że nie ma przeciwwskazań do udziału dziecka w wycieczce;

9) kierownik zamiejscowej wycieczki sporządza szczegółowy program wyjazdu i przedstawia Dyrektorowi Szkoły kartę wycieczki do zatwierdzenia;

10) wycieczki odbywają się wyłącznie po zatwierdzeniu przez Dyrektora na karcie wycieczki;

11) zabrania się prowadzenia wycieczek z młodzieżą w czasie burzy, śnieżycy i gołoledzi.

3. W celu zapewnienia opieki nad uczniami w czasie przerw między zajęciami nauczyciele regularnie pełnią dyżury na korytarzach, w szatni i na boisku szkolnym. Szczegółowy harmonogram i zakres dyżurów określa się w tygodniowym planie zajęć. Harmonogram dyżurów wywieszony jest na korytarzu szkolnym.

4. Uczniom, u których stwierdzono zaburzenia rozwojowe lub uszkodzenia narządów ruchu, wzroku, słuchu, Szkoła zapewnia dodatkowe ułatwienia wg zaleceń lekarzy (np. uczniowie z zaburzeniami wzroku siedzą na pierwszych ławkach).

5. Uczniowie, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki lub doraźna pomoc materialna, mogą liczyć na następujące działania ze strony Szkoły:

1) zgłoszenie (po konsultacji z rodzicami) ich potrzeb do GOPS-u;

2) bezpłatne korzystanie z akcji "Gorący napój";

3) wypożyczenie na rok szkolny kompletu podręczników z biblioteki szkolnej;

4) udział w wycieczkach za niższą opłatą.

§ 14. 1. Opiekę medyczną nad uczniami sprawuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ośrodek Medycyny Szkolnej i Promocji Zdrowia "SANITAS" w Suwałkach.

2. Dzieci są ubezpieczane od następstw nieszczęśliwych wypadków w firmie ubezpieczeniowej. Wyboru firmy ubezpieczeniowej dokonuje Prezydium Rady Rodziców po konsultacji z klasowymi radami rodziców. Rodzice rezygnujący z ubezpieczenia dzieci piszą pisemne oświadczenia.

§ 15. 1. Zespół Szkół w Przebrodzie działa w oparciu o następujące wewnętrzne dokumenty Szkoły:

1) Statut Zespołu Szkół;

2) Wewnątrzszkolny System Oceniania;

3) Przedmiotowy System Oceniania;

4) Program Pracy Biblioteki;

5) Program Wychowawczy;

6) Program Rozwoju Zespołu Szkół;

7) Szkolny Program Profilaktyki;

8) Szkolny Program Działań Zdrowotnych;

9) Szkolny Zestaw Programów;

10) Regulaminy:

a) Rady Pedagogicznej,

b) Rady Rodziców,

c) Samorządu Uczniowskiego,

d) biblioteki Szkoły,

e) pracowni komputerowej,

f) świetlicy,

g) sali gimnastycznej,

h) wycieczek, imprez.

III. Organy Szkoły

§ 16. 1. Organami szkoły są:

1) Dyrektor Zespołu Szkół;

2) Rada Pedagogiczna;

3) Rada Rodziców;

4) Samorząd Uczniowski.

Dyrektor Zespołu Szkół

§ 17. 1. Zespołem Szkół kieruje dyrektor, który ponosi jednoosobową odpowiedzialność za całokształt jej pracy.

2. Funkcje dyrektora powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący Szkołę.

3. Szczegółowe zasady powoływania i odwoływania Dyrektora określają odrębne przepisy ustawy.

§ 18. 1. Dyrektor Szkoły:

1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą Zespołu Szkół oraz reprezentuje ją na zewnątrz;

2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół;

3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego;

4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjęte w ramach ich kompetencji statutowych;

5) uczestniczy jako obserwator w posiedzeniach Rady Rodziców i ma prawo wglądu w jej prace;

6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykonanie;

7) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.

§ 19. 1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Zespole Szkół nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.

2. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły;

2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły;

3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników Zespołu Szkół;

4) przydziału zakresu obowiązków pracownikom nie będących nauczycielami.

3. Spory w Szkole rozstrzygane są przez Dyrektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną lub Radą Rodziców lub Samorządem Uczniowskim na posiedzeniach tych organów. Strony sporu mogą odwołać się od decyzji Dyrektora do Kuratora Oświaty lub organu prowadzącego Szkołę.

4. Dyrektor zapewnia nauczycielowi odbywającemu staż prawidłowy przebieg stażu:

1) zapewnia nauczycielom stażystom możliwość obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w Szkole, a także udział w formach kształcenia ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego i potrzeb Zespołu Szkół;

2) koordynuje rozwój zawodowy nauczycieli oraz dokonuje jego ewaluacji;

3) powołuje komisję kwalifikacyjną do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego dla nauczycieli stażystów ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego oraz czuwa nad prawidłowością przebiegu postępowania kwalifikacyjnego.

§ 20. Dyrektor Zespołu Szkół w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.

Rada Pedagogiczna

§ 21. 1. W Zespole Szkół działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole Podstawowej i Gimnazjum. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.

3. Roczny harmonogram posiedzeń Rady Pedagogicznej ustala przewodniczący, a zatwierdza Rada Pedagogiczna. Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego Zespół Szkół, organu sprawującego nadzór pedagogiczny albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.

4. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku zebrania. Tryb zawiadamiania członków Rady Pedagogicznej o zebraniach określony jest w regulaminie Rady Pedagogicznej.

5. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Dyrektor Zespołu Szkół wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwały Dyrektor niezwłocznie powiadamia, w zależności od kompetencji, Kuratora Oświaty lub Wójta Gminy, którzy uchylają uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzje Kuratora Oświaty lub Wójta Gminy są ostateczne.

6. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Protokoły z posiedzeń Rady Pedagogicznej przyjmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

7. Protokolant sporządza listę obecności nauczycieli na zebraniach Rady Pedagogicznej.

§ 22. 1. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

1) opracowanie i zatwierdzenie planu pracy Szkoły;

2) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;

3) uchwalenie Programu Wychowawczego Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Szkolnego Programu Profilaktyki, Programu Rozwoju Zespołu Szkół po Zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego;

4) współpraca z rodzicem w sprawie kierowania dziecka mającego trudności w nauce na badania do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. Jeden z członków Rady Pedagogicznej jest wytypowany do utrzymywania kontaktów z Poradnią i prowadzenia dokumentacji;

5) opiniowanie działalności administracyjno - gospodarczej Szkoły;

6) występowanie z inicjatywą w sprawach usprawnień dotyczących bieżącej działalności Szkoły;

7) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;

8) podejmowania uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.

2. Rada Pedagogiczna w szczególności wyraża opinię o:

1) organizacji pracy Szkoły, w tym tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;

2) projekcie planu finansowego Szkoły;

3) wnioskach Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń nagród i innych wyróżnień;

4) propozycjach Dyrektora Zespołu Szkół w sprawach przydziału nauczycielom prac stałych i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

§ 23. 1. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt i uchwala Statut Zespołu Szkół oraz jego nowelizacje.

2. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu nadzorującego Szkołą o odwołanie z funkcji Dyrektora Zespołu Szkół.

3.Nauczyciele są zobowiązani do zachowania tajemnicy posiedzeń Rady Pedagogicznej w tych sprawach, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów i nauczycieli.

4. Tryb wyłaniania przedstawicieli Rady Pedagogicznej do konkursu na Dyrektora Zespołu Szkół określony jest w regulaminie Rady Pedagogicznej.

Rada Rodziców

§ 24. 1. W celu zapewnienia stałego współdziałania rodziców i opiekunów uczniów w realizacji zadań dydaktyczno - wychowawczych i opiekuńczych, w Zespole Szkół działa Rada Rodziców.

2. Zasady tworzenia Rady Rodziców ustala ogół rodziców uczniów Zespołu Szkół.

3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności. Szczegółowe kompetencje organów Rady Rodziców określa Regulamin Rady Rodziców.

4. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora Zespołu Szkół z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły.

5. Rada Rodziców ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.

6. Rada Rodziców ma prawo do zapoznania się z informacjami dotyczącymi planów działań podejmowanych przez inne organy Szkoły.

7. Rada Rodziców ma wpływ na dobór bądź zmianę wychowawcy klasy w miarę możliwości kadrowych.

8. W celu wspierania działalności statutowej Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa Regulamin Rady Rodziców.

9. Wymiana informacji pomiędzy Radą Rodziców a Radą Pedagogiczną odbywa się poprzez:

1) umieszczanie informacji na tablicy ogłoszeń;

2) zebrania z rodzicami;

3) pisemne informacje o proponowanych ocenach semestralnych;

4) osobisty lub telefoniczny kontakt z poszczególnymi rodzicami;

5) dostęp do najważniejszych dokumentów Szkoły;

6) zasięganie opinii rodziców przy pomocy ankiet;

7) przekazywanie wiadomości przez uczniów.

§ 25. 1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

2. Rodzice mają prawo do:

1) zapoznania ze Statutem Zespołu Szkół;

2) informacji o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

3) zapoznania z planem dydaktyczno - wychowawczym Szkoły i zamierzeniami wychowawczymi danej klasy;

4) zapoznania się z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania, Statutem, Szkolnym Programem Profilaktyki, Programem Rozwoju Zespołu Szkół i innymi regulaminami Szkoły;

5) rzetelnej informacji wychowawcy klasy na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów lub przyczyn trudności w nauce;

6) pisemnej lub ustnej informacji o nagrodzie przyznanej jego dziecku lub zastosowanej wobec niego karze;

7) uzyskiwania porad i informacji od nauczycieli w sprawach wychowania i kształcenia swego dziecka;

8) przekazywania Dyrektorowi opinii na temat pracy Zespołu Szkół;

9) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy Zespołu Szkół.

3. Zespół Szkół organizuje spotkania z rodzicami, stwarzając możliwość wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, nie rzadziej niż raz na kwartał. Ze względu na możliwość naruszenia dóbr osobistych ucznia wyniki nauczania i zachowania oraz wyniki sprawdzianu po Szkole Podstawowej oraz wyniki egzaminu po Gimnazjum przekazywane są rodzicom osobiście lub na piśmie.

4. Szkoła kontaktuje się z rodzicami w ważnych sprawach dotyczących uczniów również telefonicznie bądź listownie.

Samorząd Uczniowski

§ 26. 1. W Zespole Szkół działa Samorząd Uczniowski, który organizuje działalność uczniowską w zakresie rozwijania zainteresowań kulturalnych, sportowych i turystycznych młodzieży. Prowadzi samopomoc koleżeńską w nauce oraz prace społeczno - użyteczne, organizuje akcje charytatywne, ekologiczne i inne.

2. Szczegółowe zasady organizacji i działalności Samorządu Uczniowskiego określa jego Regulamin.

3. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Zespołu Szkół.

4. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Zespołu Szkół wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka.

5. W przypadku naruszenia praw ucznia, dziecku przysługuje prawo do złożenia skargi do Dyrektora Szkoły, za pośrednictwem rodziców lub prawnych opiekunów. Od decyzji Dyrektora przysługuje odwołanie do organu wyższego stopnia - Podlaskiego Kuratora Oświaty w Białymstoku.

IV. Organizacja pracy Szkoły

§ 27. 1. W Zespole Szkół obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy.

2. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§ 28. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Zespołu Szkół opracowany przez Dyrektora Zespołu Szkół, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie ramowych planów nauczania oraz planu finansowego Szkoły.

2. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący Zespół Szkół do 30 maja danego roku po zaopiniowaniu przez Podlaskiego Kuratora Oświaty.

3. W arkuszu organizacji zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych, finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Zespół Szkół.

4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły Dyrektor Zespołu Szkół, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

§ 29. 1. Podstawową jednostką organizacyjną w Zespole Szkół jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów określonych w odpowiednim, ramowym planie nauczania. Maksymalna liczba uczniów w oddziale wynosi 30.

2. W Szkole Podstawowej, jeżeli liczba uczniów w oddziale jest bardzo mała dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych, w tym połączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym dla dzieci 6-letnich i zajęć prowadzonych w klasie I. Szczegółowe warunki dokonywania łączeń będą określone corocznie zarządzeniem Wójta Gminy Suwałki w sprawie ustaleń organu prowadzącego dotyczących organizacji roku szkolnego.

§ 30. 1. Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Zespołu Szkół.

2. Tygodniowy rozkład zajęć w kl. I - III określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania, a szczegółowy rozkład dzienny ustala nauczyciel.

§ 31. 1. Podstawową formą pracy Zespołu Szkół są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.

2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W przypadku nauczania zintegrowanego dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie od 30 minut do 40 minut, zachowując ogólny, tygodniowy czas zajęć. Wszystkie przerwy międzylekcyjne trwają 10 minut. Zajęcia dydaktyczne zaczynają się o godz. 800 i trwają do zakończenia ostatniej lekcji.

3. Podziału na grupy dokonuje się na zajęciach z języków obcych, informatyki i technologii informacyjnej w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.

4. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach o których mowa w pkt 3 można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.

5. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV-VI i Gimnazjum prowadzi się bez podziału na chłopców i dziewczynki. Zajęcia z wychowania fizycznego mogą być prowadzone w grupach międzyoddziałowych liczących od 12 do 26 uczniów za zgodą organu prowadzącego.

6. W Gimnazjum działa świetlica szkolna, w której odbywają się zajęcia opiekuńczo wychowawcze. Zajęcia rozpoczynają się o 650, popołudniowe trwają do odjazdu dzieci . Zasady korzystania ze świetlicy szkolnej określa Regulamin Świetlicy.

§ 32. Coroczną propozycję o podziale oddziału na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa przedstawia Dyrektor Szkoły, opiniuje Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku, a zatwierdza organ prowadzący Szkołę.

§ 33. 1. Niektóre zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym w grupach międzyklasowych, a także w formie wycieczek i wyjazdów.

2. Czas trwania zajęć wymienionych w ust. 1 ustala się zgodnie z § 32, ust. 2 niniejszego Statutu.

3. Zajęcia, o których mowa w ust. 1, są organizowane w ramach posiadanych środków finansowych.

§ 34. Zespół Szkół może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Szkoły lub za jego zgodą z poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

§ 35. 1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z gorącego napoju (mleka, kawy lub herbaty) w okresie zimowym.

2. Zasady korzystania z gorącego napoju określa Regulamin spożywania posiłków umieszczony w gablocie na korytarzu. Z treścią Regulaminu uczniowie zapoznają się co roku przed rozpoczęciem akcji "Szklanka gorącego napoju".

3. Odpłatność za korzystanie z gorącego napoju ustala Dyrektor Zespołu Szkół w porozumieniu z Radą Rodziców.

§ 36. 1. Zespół Szkół prowadzi bibliotekę szkolną wyposażoną w lektury szkolne, literaturę piękną popularno - naukową, podręczniki, czasopisma, pozycje metodyczne, kasety video, płyty CD itp. Biblioteka szkolna służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych Szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców, oraz w miarę możliwości, wiedzy o regionie.

2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, rodzice, nauczyciele i pracownicy Zespołu Szkół.

3. Biblioteka uwzględnia korzystanie z księgozbioru podręcznego. W tym celu stworzony jest kącik czytelniczy.

4. Godziny pracy biblioteki. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie i nauczyciele na wszystkich przerwach międzylekcyjnych w godzinach 800 - 1400 oraz w godzinach wyznaczonych dla poszczególnych klas. Harmonogram korzystania z biblioteki przez poszczególne klasy jest zawarty w tygodniowym planie pracy Szkoły oraz umieszczony na drzwiach biblioteki.

5. Szczegółową organizację pracy biblioteki i obowiązki bibliotekarza określa Program Pracy Biblioteki Zespołu Szkół w Przebrodzie.

6. Biblioteka posiada regulamin, w którym określono zasady korzystania z księgozbioru.

7. Regulamin Biblioteki Szkolnej nie może być sprzeczny ze Statutem.

8. Rozkład zajęć biblioteki jest szczegółowo opracowany i dostępny wszystkim korzystającym z jej zbiorów.

§ 37. 1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na dojazdy, Zespół Szkół organizuje opiekę.

2. Opieka jest formą pozalekcyjnej działalności wychowawczo - opiekuńczej Szkoły.

3. Opieka nad dojeżdżającymi uczniami odbywa się w wyznaczonej sali lekcyjnej, przed i po zajęciach lekcyjnych. Opiekę nad uczniami sprawuje nauczyciel, któremu zostały przydzielone, zajęcia świetlicowe, w tygodniowym wymiarze zajęć.

§ 38. W Szkole funkcjonuje oddział przedszkolny, który stanowi integralną część Szkoły. Na zajęciach realizowany jest program wychowania przedszkolnego.

§ 39. 1. Dla realizacji celów statutowych Szkoła posiada pomieszczenia :

1) sale lekcyjne;

2) bibliotekę;

3) salę lekcyjną wyznaczoną do prowadzenia zajęć świetlicowych;

4) pomieszczenia zajęte przez oddział przedszkolny;

5) szatnię;

6) salę gimnastyczną i boisko szkolne;

7) salę komputerową;

8) pokój nauczycielski;

9) gabinet Dyrektora;

10) kotłownię;

11) toalety;

12) gabinet profilaktyczny;

V. Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły

§ 40. 1.W Zespole Szkół zatrudnieni są nauczyciele i pracownicy niebędący nauczycielami.

2.. Zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust.1, określają odrębne przepisy (Karta Nauczyciela, Kodeks Pracy i akty wykonawcze).

§ 41. 1. Nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość oraz wyniki pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, jak również za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

2. Zakres zadań nauczyciela jest związany z:

1) odpowiedzialnością za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie ich pobytu w Szkole, jak również podczas zajęć obowiązkowych i nieobowiązkowych organizowanych przez Szkołę poza jej terenem;

2) prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego;

3) dbałością o pomoce dydaktyczno - wychowawcze i sprzęt szkolny;

4) wspieraniem rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;

5) bezstronnością i obiektywizmem w ocenie uczniów oraz sprawiedliwym traktowaniem wszystkich uczniów;

6) dostosowaniem wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej;

7) udzielaniem pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozeznanie potrzeb uczniów;

8) doskonaleniem umiejętności dydaktycznych i podnoszeniem poziomu wiedzy merytorycznej.

3. Nauczyciele pracujący w Szkole realizują następujące cele i zadania:

1) współpracują przy uzgodnieniu sposobów realizacji programów nauczania, korelowaniu treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianiu decyzji w sprawie wyboru programu nauczania;

2) opracowują szczegółowe kryteria oceniania uczniów oraz sposoby badania wyników nauczania;

3) tworzą Przedmiotowy System Oceniania oraz Wewnątrzszkolny System Oceniania po zasięgnięciu opinii rodziców na zebraniach klasowych;

4) określają szczegółowe zasady badania wyników nauczania na początku każdego roku szkolnego. Zakres i tematyka badań wyników nauczania, efektów pracy wychowawczej i opiekuńczej zawarta jest w Planie Nadzoru Pedagogicznego oraz Planie Pracy Szkoły. Analizę badań wyników nauczania przeprowadza się na posiedzeniach Rady Pedagogicznej zgodnie z harmonogramem posiedzeń;

5) organizują wewnątrzszkolne doskonalenie zawodowe;

6) ustalają programy nauczania w poszczególnych oddziałach oraz zestawy podręczników, których wykaz znajduje się w Szkolnym Zestawie Programów Nauczania;

7) w porozumieniu z organami Szkoły kierują pracami związanymi z tworzeniem dokumentów Zespołu Szkół.

4. Nauczyciele rozpoczynający pracę w Szkole - nauczyciele stażyści otoczeni zostają szczególną opieka polegającą na:

1) sprawowaniu indywidualnej opieki i udzielaniu pomocy przez opiekuna stażu;

2) zorganizowaniu uczestnictwa nauczyciela stażysty w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela;

3) umożliwieniu prowadzeniu zajęć z uczniami w obecności opiekuna stażu lub Dyrektora;

4) umożliwieniu uczestnictwa w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego.

5. Nauczyciel odpowiada służbowo przed Dyrektorem za:

1) życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów na lekcjach i podczas zajęć pozalekcyjnych;

2) wyniki nauczania w ramach prowadzonych przedmiotów;

3) nieodpłatne czynności dodatkowe wynikające z Planu Pracy Szkoły;

4) warsztat pracy, sprzęt i urządzenia oraz przydzielone mu środki dydaktyczne.

6. Nauczyciel ponosi odpowiedzialność cywilną i karną za:

1) tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów podczas zajęć szkolnych i pozalekcyjnych;

2) zniszczenie lub utratę mienia ruchomego Szkoły powstałą w wyniku braku właściwego zabezpieczenia i nadzoru.

§ 42. 1. Wychowawca powinien prowadzić swój oddział przez cały okres nauczania w cyklu I - III i IV - VI szkoły podstawowej oraz I - III gimnazjum.

2. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki nad uczniami, w szczególności:

1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowywania do życia w rodzinie i społeczeństwie;

2) inspirowanie i wspomaganie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

3. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust.2:

1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;

2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego;

3) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godziny z wychowawcą klasy;

4) prowadzi zajęcia związane z wyborem dalszego kierunku kształcenia, współdziałając z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi, poradniami specjalistycznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo zawodowe;

5) tworzy z uczniami i rodzicami plan wychowawczy klasy, spójny z Programem Wychowawczym Szkoły;

6) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i mających trudności).

4. Wychowawca utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów poprzez, między innymi, spotkania indywidualne, diagnozę środowiska domowego ucznia i przynajmniej raz na kwartał spotkania klasowe oraz dokumentuje je w dzienniku lekcyjnym.

5. Wychowawca angażuje rodziców w sprawy życia klasy i Szkoły.

6. Wychowawca prowadzi systematyczną kontrolę uczęszczania wychowanka do Szkoły, zapobiega nieuzasadnionej absencji.

7. Wychowawca odwiedza dom rodzinny ucznia w celu rozpoznania środowiska rodzinnego dziecka.

8. Wychowawca klasy ustala ocenę zachowania ucznia po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i klasy, zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

9. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy, a w szczególności regularnie prowadzi dziennik lekcyjny i czuwa nad systematycznymi wpisami, uzupełnia arkusze ocen, wypisuje świadectwa szkolne.

10. Wychowawca powiadamia na piśmie, nie później niż miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej, rodziców ucznia o przewidywanych ocenach niedostatecznych, semestralnych i rocznych. Rodzic potwierdza podpisem przyjęcie informacji, która zawiera wykaz przedmiotów zagrożonych oceną niedostateczną. W przypadku braku podpisu rodzica, wychowawca powiadamia dom rodzinny ucznia pocztą, za potwierdzeniem odbioru.

11. Wychowawca przygotowuje (w porozumieniu z nauczycielami) opinie o uczniach na potrzeby organizacji i placówek pozaszkolnych.

12. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej właściwych placówek, instytucji oświatowych i naukowych, poradni psychologiczno-pedagogicznej, Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Centrum Edukacji Nauczycieli.

13. Nad początkującym nauczycielem wychowawcą opiekę sprawuje doświadczony nauczyciel z polecenia Dyrektora Zespołu Szkół.

§ 43. Zadania, kompetencje, odpowiedzialność oraz prawa i obowiązki pracowników, nie będących nauczycielami, określają szczegółowe zakresy czynności zatwierdzone przez Dyrektora i przyjęte przez nich do realizacji umieszczone w aktach osobowych pracowników.

VI. Uczniowie Szkoły

§ 44. Uczniowie realizują obowiązek szkolny zgodnie z Ustawą.

§ 45. Do Zespołu Szkół uczęszczają uczniowie od siódmego, ale nie wcześniej niż od szóstego roku życia, do momentu ukończenia Gimnazjum lub osiągnięcia 18 roku życia.

§ 46. 1. Uczeń ma prawo do:

1) właściwe zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny umysłowej;

2) opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszystkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, do ochrony i poszanowania jego godności;

3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym;

4) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Szkoły, a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza to zasad tolerancji wobec innych osób;

5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;

6) reprezentowania Szkoły na szczeblu gminy, powiatu, województwa w konkursach i zawodach;

7) informacji o przewidywanej ocenie niedostatecznej semestralnej lub końcowej;

8) pomocy w przypadku trudności w nauce;

9) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego;

10) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych, szkolnych i pozaszkolnych zgodnie z obowiązującymi przepisami;

11) wpływania na życie Szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w Szkole;

12) szczególnej troski ze strony nauczycieli, uczniów oraz innych pracowników Szkoły, gdy jest uczniem niepełnosprawnym;

13) indywidualnego toku nauki zgodnie z odrębnymi przepisami;

14) nieobecności na zajęciach szkolnych usprawiedliwionych przez rodziców lub opiekunów osobiście lub w formie pisemnej;

15) do zwolnienia z wychowania fizycznego na pisemną prośbę rodziców (zalecenia lekarskie) i religii (przekonania religijne). Zwolnienia dokonuje Dyrektor Szkoły na podstawie decyzji administracyjnej;

16) zapoznania się z treścią dokumentów szkolnych takich, jak:

a) Stautu Zespołu Szkół w Przebrodzie.

b) Przedmiotowy System Oceniania,

c) Wewnątrzszkolny System Oceniania,

d) Regulamin Samorządu Uczniowskiego,

e) Regulamin Biblioteki Szkolnej,

f) Regulamin Świetlicy Szkolnej,

g) Program Wychowawczy Szkoły,

h) Szkolny Program Profilaktyki.

§ 47. 1.Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Zespołu Szkół, a zwłaszcza:

1) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach i w życiu Szkoły;

2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, kolegów i innych pracowników Szkoły;

3) godnego i kulturalnego zachowania się w Szkole i poza nią;

4) przestrzegania zasad bezpieczeństwa, dbania o higienę i estetyczny wygląd;

5) dbania o ład i porządek w Szkole oraz poszanowania mienia;

6) przestrzegania zakazu palenia papierosów, picia alkoholu i używania narkotyków;

7) przeciwstawiania się przejawom brutalności i wulgarności;

8) naprawiania wyrządzonej przez siebie szkody;

9) zmiany obuwia na terenie Szkoły dla utrzymania czystości;

10) przestrzegania zakazu wnoszenia przedmiotów zagrażających życiu i zdrowiu;

11) nie opuszczania posesji Szkoły podczas przerw;

12) usprawiedliwienia każdej nieobecności w ciągu tygodnia po przyjściu do Szkoły.

§ 48. 1. Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące nagrody i wyróżnienia:

1) pochwałę wychowawcy klasy przed klasą, rodzicami;

2) pochwałę Dyrektora Szkoły wobec uczniów Szkoły;

3) list gratulacyjny do rodziców;

4) dyplom za dobre wyniki w nauce i wzorowe zachowanie;

5) dyplom za aktywny udział w życiu Szkoły;

6) nagrody rzeczowe.

2. Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu Zespołu Szkół oraz uchylanie się od obowiązków szkolnych uczeń może być ukarany:

1) upomnieniem wychowawcy klasy;

2) upomnieniem lub naganą Dyrektora Szkoły wobec uczniów Szkoły;

3) powiadomieniem rodziców lub opiekunów o przewinieniu;

4) obniżeniem oceny z zachowania zgodnie z kryteriami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania;

5) skreśleniem z listy uczniów w drodze decyzji administracyjnej Dyrektora, na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.

3. Dyrektor Zespołu Szkół może wystąpić do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadku, gdy zmiana środowiska wychowawczego może korzystnie wpłynąć na postawę ucznia. O przeniesieniu ucznia do innej szkoły wnioskuje się gdy:

1) notorycznie łamie przepisy Statutu, otrzymał kary przewidziane Statutem, a stosowane środki zaradcze nie przynoszą pożądanych efektów;

2) zachowuje się w sposób demoralizujący bądź agresywny, zagrażający zdrowiu i życiu innych uczniów;

3) dopuszcza się czynów łamiących prawo, np.: kradzieże wymuszenia, zastraszenia i inne.

4. Tryb przyznawania nagród lub kar:

1) nagrody lub kary przyznaje Rada Pedagogiczna w porozumieniu z wychowawcą klasy;

2) z wnioskiem o nagrodę lub karę występuje wychowawca klasy lub inny nauczyciel;

3) o nagrodzie lub karze powiadamiani są rodzice dziecka i wychowawca.

5. Tryb odwoływania się od kar:

1) zainteresowani uczniowie lub ich rodzice mogą wnieść pisemne odwołanie od kary, w ciągu dwóch tygodni od zawiadomienia o udzieleniu kary, do Dyrektora Zespołu Szkół;

2) odwołanie powinno być rozpatrzone w ciągu dwóch tygodni i jest ono ostateczne;

3) od decyzji Dyrektora w sprawie skreślenia z listy uczniów przysługuje stronie w trybie kodeksu postępowania administracyjnego prawo wniesienia odwołania do organu wyższego stopnia - Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od jej doręczenia uczniowi i rodzicom lub opiekunom prawnym ucznia.

VII Postanowienia końcowe

§ 49. Zespół Szkół używa dwóch pieczęci okrągłych (małej i dużej) i podłużnych o ustalonym wzorze i treści zgodnej z nazwą Szkoły w oparciu o odrębne przepisy.

§ 50. Zespół Szkół prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną, w tym z przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 51. Zespół Szkół jest jednostką budżetową. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej Zespołu Szkół określają odrębne przepisy.

§ 52. Informacje Dyrektora dla ogółu nauczycieli, a także dla innych pracowników Szkoły wywiesza się na tablicach informacyjnych znajdujących się na terenie Zespołu Szkół.

§ 53. Statut obowiązuje wszystkich członków społeczności szkolnej: pracowników, uczniów, rodziców i nauczycieli.

§ 54. 1. Szkolne uroczystości takie, jak:

1) rozpoczęcie roku szkolnego;

2) ślubowanie klasy I Szkoły Podstawowej i klasy I Gimnazjum;

3) zakończenie roku szkolnego;

przebiegają zgodnie z ceremoniałem określonym w Regulaminie Samorządu Uczniowskiego.

§ 55. 1. Treści zawarte w Statucie nie są sprzeczne ze statutem ramowym publicznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum publicznego.

2. Zastrzega się możliwość wprowadzania zmian w Statucie drogą nowelizacji.

3. Postanowienia Statutu wymagają bieżącej aktualizacji - stosownie do zmian w obowiązujących przepisach.

4. Postulaty nowelizacji Statutu proponują członkowie Rady Pedagogicznej oraz (za pośrednictwem Dyrektora) Rady Rodziców lub Samorządu Uczniowskiego na piśmie.

5. Projekty zmian będą przegłosowane na posiedzeniu Rady Pedagogicznej i wymagają podjęcia uchwały.

6. Do przyjęcia zmian w Statucie wymagana jest większość 2/3 głosów obecnych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w głosowaniu jawnym. Zmiany w Statucie wprowadzane są drogą uchwały Rady Pedagogicznej.

7. Nowelizację Statutu przedstawia się organowi prowadzącemu Zespół Szkół oraz właściwemu Kuratorowi Oświaty, celem sprawdzenia jego zgodności z prawem.

8. Załącznik do uchwały Rady Pedagogicznej nowelizującej Statut dołączony jest do Statutu.

9. W przypadku wprowadzenia 5 zmian w treści Statutu należy dokonać ujednolicenia jego tekstu.

10. Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.

 

Przewodniczący Rady

Maciej Suchocki

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Gminy Suwałki

Wytwarzający/odpowiadający: Hanna Bagińska

Wprowadzający: Hanna Bagińska

Data wprowadzenia: 2004-05-27

Data modyfikacji: 2004-05-27

Opublikował: Hanna Bagińska

Data publikacji: 2004-05-27